
 

Sample Essay #1 

 

Part 2: Foundational Issues 

1) True, on the surface, South Africa appeared to be two nations in one. The white citizenry of South 

Africa was structured like a western society. They enjoyed the trappings of a parliamentary democracy, 

an independent judiciary, press freedom, and a more educated and affluent citizenry. Meanwhile, the 

black population of South Africa were viewed as a third-world or developing country, where they were 

politically and economically disenfranchised, possessed no individual rights or press freedoms, suffered 

from poverty and malnourishment, and had high illiteracy rates (South Africa Media System, p. 3). Black 

people could not attain financial mobilization and could only aspire for employment in low-wage 

industries, such as factory or domestic positions. This method allowed them to contribute to the 

economy without gaining power. Black South Africans also had to carry travel passes to move around 

their own country, especially in white neighborhoods. They didn’t get the benefits of white privilege and 

many were forced by the government to geographically relocate to the South Western Township (more 

popularly known as Soweto) in Johannesburg.  

However, the English and Afrikaners faced philosophical disagreements on apartheid, thus challenging 

the duality of identities. Given their ability to operate under libertarian confinement, the English press 

saw it as their mission to present an opposing side to apartheid, arguing that it was fundamentally 

wrong to subjugate people based on the classifications of race. Although this could be seen as a 

patronizing and paternalistic approach considering that the English press still enjoyed the privileges of 

apartheid (Olorunnisola). They managed to operate under immense press freedom based on their white 

status. Nevertheless, this philosophical clashing between the two majority-white ethnicities turned 

explosive at some points, illustrating the lack of unity between them. In the 1966 crackdown on 

apartheid foes, eighteen organizations were arrested and detained. This group also consisted of “seven 

prominent whites, including Dr. Beyers Naude, Director of the Christian Institute, and Donald Woods, 

editor of the Daily Dispatch of East London, who had campaigned editorially for a full-scale probe of 

Steve Biko’s death, were banned” (Hachten, p. 6). Hachten also said that “although more liberal these 

most, Woods was a well-regarded establishment editor. The banning of a newspaperman if such repute 

was unprecedented” (p. 6). These severe measures were taken under the Internal Security Act, in which 

the majority black-staffed publication The World, was also prohibited. Hachten reveals how despite The 

World being considered a black publication, “these successful newspapers were owned and managed by 

the profitable Argus company” (p. 6). The ownership of black opposition publications by the English 

press, exemplified their disapproval of apartheid.  

Other English-language opposition papers include the Rand Daily Mail the Sunday Express, who revealed 

an elaborate scheme regarding English newspapers known as Muldergate in 1978. The scheme involved 

a network of secret and illegal expenditures of government funds to gain allies and punish enemies of 

South Africa domestically and internationally. According to Hachten, the “opposition press took a special 

interest in those directed at the National party’s particular ‘enemy’ - the English-language press” (p. 7). 

The Rand Daily Mail for example, was an outspoken critic to the oppression of apartheid and 

demonstrated “aggressive reporting of the black community and the inequities it suffers” (Hachten, p. 



18). The government wanted to build Afrikaner self-confidence by secretly kickstarting pro government 

newspapers such as The Citizen, which would be in direct competition with the Rand Daily Mail as an 

influential publication. The Citizen was meant to “provide something the National Party never had 

before: editorial support in an English language newspaper” (p. 7). According to Olorunnisola, English is 

the first language of business and instruction in South Africa, making it popular among various ethnic 

communities, including black people. The government figured that if it had at least one English-speaking 

newspaper actively supporting the apartheid regime, it would demoralize black South Africans who 

believed that the English press is a strong vocal ally against the evil nature of apartheid.  

The roots of dissension in the white community further dismantle the idea of a two-nation system. 

There were even conflicting opinions amongst the English press. The Mail’s staunch criticism and anti-

apartheid radicalism are often cited “as a primary reason for [its] financial problems. A good many white 

readers (and advertisers) do not particularly enjoy reading about such unpleasant realities” (Hachten, p. 

18). This English newspaper ultimately fired its editor and tried to replace its liberal editorial line with a 

more conservative one to appeal to white readers, who still prefer to place their own political and 

survival first amidst a monopoly of power and affluence. Hachten put it best when he stated that South 

African newspapers “have been identified with one or other of the dominant white language groups, 

with their very different cultures, political philosophies, and economic interests. They have reflected, 

and been a part of, the struggle for power between these groups” (p. 21). These examples demonstrate 

the complexities of South Africa, and how the multiethnic nation shouldn’t be simplified as a mere “two 

nations in one.”  

 

3) True, media laws and decrees, freedom of expression and of the press drastically declined for Black 

South Africans and eventually White South Africans. For instance, in 1982, the Steyn Commission 

submitted a report to Parliament, recommending proposals on further restricting the opposition press. 

One of the proposals included a register for journalists, similar to a licensing system for medical 

professionals. According to Hachten, “many journalists regarded the register as another Botha proposal 

to tame or control the press without actually placing government censor in every newspaper office. 

Even Afrikaans newspapers had opposed the register” (p. 19). Despite opposition from both the 

Afrikaans and English press, the Nationalist party powered through with the Registration of Newspapers 

Amendment Act, which stated that “the minister of internal affairs may cancel the registration of any 

newspapers if the publishers of such newspapers do not subject themselves for disciplinary purposes to 

a body concerned with journalistic standards” (Hachten, p. 19). Newspapers agreed to further regulate 

themselves and relinquish a little more of their freedom in the presence of stricter laws and additional 

government scrutiny. The press freedom the English press enjoyed was slowly evaporating, even the 

Afrikaans press was slowly looking at a more authoritarian regime.  

Concerns about black political expression also carried over into the Publications Act of 1974 and its 

predecessor the Publication and Entertainments Act of 1973, which “provide an elaborate mechanism 

for censorship of virtually all expression except for the thirty or so daily and Sunday newspapers and 

eighty-eight other periodicals belonging to the Newspaper Press Union” (Hachten, p. 16). This was 

meant to ruthlessly restrain the political expression of black and university students, whose opinions 

were seen as a form of insubordination. These restrictions spilled over into white society, in which the 

government began receiving pressures from the educated white class to provide less censorship of 

books and movies. 



According to Hachten, “the threat of censorship led to self-censorship” (p. 17). Newspaper publishers 

and editors from all racial spectrums were censoring themselves to placate the National party and avoid 

crippling sanctions, although by doing this, they were relinquishing their freedoms to appease National 

party critics in an effort to stay in business. Working journalists even questioned the role of the Press 

Council, saying its purpose is meant for “self-regulation, not self-censorship” (Hachten, p. 17). The 

chilling of speech was again formed by a series of crippling blows by the government on The Post and 

The Sunday Post, which were “the only two black newspapers in the country with significant daily and 

weekly circulations” (Hachten p. 14). Owned by the Argus company, they were suspended from 

publication and officers served banning owners on prominent black journalists and members of the 

black journalists’ trade union. Considering that the paper was out of commission for two months due to 

a strike, when they finally reached an agreement, the government said its license had lapsed due to 

their two-month absence. Argus insisted on completing a reregistration application, but the government 

threatened to ban the papers under the Internal Security Act, which could not be appealed (Hachten, p. 

14-15). The subsequent banning as Argus company chief, Hal Miller put it is “another bard [that] has 

been added to the cage which is beginning to circumscribe our freedom” (Hachten, p. 15). South 

Africans across all racial spectrums were shocked and angry at this event. “David Dalling, a Progressive 

Federal party spokesman, was blunt: ‘The banning is a fascist step that is brining the revolution nearer.’ 
Even the Afrikaans press joined in the worldwide outcry. Editorials in both Die Transvaler and Beeld 

questioned the necessity of closing the papers, and Die Transvaler said the banning of the journalists 

smacked of arbitrary action against individual freedom” (Hachten, p. 15).  

These government restrictions caused a decline in meaningful dialogue for all South Africans, including 

those who enjoyed press freedom in a relatively libertarian model. As the fear and paranoia grew to 

limit black dissention and expression, so did the need to censor and suppress oppositional newspapers. 

The fact that authoritarian tactics used to stifle the black press also spilled over into the English and 

Afrikaner press, shows how three press subsystems can ultimately overlap to form in South Africa’s 

case, one totalitarian regime. After a certain point, no group was immune to the National Party 

criticisms and restraints, especially when it came to the press.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



References 

Hachten, W. A. & Giffard, C. A. (1984). “Total onslaught against the press,” (pp. 3-20).  In W. A.  

Hachten & C. Anthony Giffard, The Press and Apartheid: Repression and Propaganda in South Africa.  

Jozi FM. (March 6, 2019). Personal Interview. 

Kampourakis, I. (2016). Nancy Fraser: subaltern counterpublics. Critical Legal Thinking. Available at 

http://criticallegalthinking.com/2016/11/06/nancy-fraser-subaltern-counterpublics/  

Madison, Wisconsin: The University of Wisconsin Press. Call number: PN4748 . S58 H3 1984  

National Black Chamber of Commerce. (2013). South Africa’s Black Economic Empowerment Program 

has Failed. Available at https://www.nationalbcc.org/news/beyond-the-rhetoric/1228-south-

africas-black-economic-empowerment-program-has-failed 

Olorunnisola, A. (2019). Class discussion.  

Olorunnisola, A. (2002). Community radio as participatory communication in post-apartheid South  

              Africa.” Journal of Radio Studies, 9, 1: 126-145. 

Pretoria FM. (March 5, 2019). Personal Interview. 

Saba, A. (2018). Has BEE been a dismal failure? Mail & Guardian. Available at 

https://mg.co.za/article/2018-08-31-00-has-bee-been-a-dismal-failure 

South African Media System PowerPoint. (2019). 

Theories of the Media Authoritarianism PowerPoint (2019). 

Theories of the Media Libertarianism PowerPoint (2019). 

Wasserman, H. & du Bois, M. (2006). “New kids on the Block: Tabloids’ entrance into the print media  

              market,” (pp. 171-186). In A.A. Olorunnisola, Media in South Africa after Apartheid: A Cross-

Media Assessment. Lewiston, NY: The Edwin Mellen Press. 

 

 

 

 

 


